bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
Afvalinzameling en -verwerking | 23,5 | 2,6 | 23,6 | 3,5 | 0,9 |
Afvalstoffenheffing | 0,0 | 31,9 | 0,0 | 32,0 | 0,1 |
Bedrijfsafval | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
Campagne- en projectbudget | 0,6 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,2 |
Ondergronds afval transport | 1,5 | 0,0 | 1,7 | 0,2 | 0,0 |
Project toekomstbestendig afvalinzamelsysteem (TAS) | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,2 |
Recyclingperrons | 0,6 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,0 |
Huisvesting, Beleid en ICT | 1,6 | 0,0 | 1,7 | 0,0 | -0,1 |
Toezicht & Handhaving Afval | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
totaal | 28,5 | 34,7 | 28,5 | 36,0 | 1,3 |
Afvalinzameling en -verwerking
Deze kosten hebben betrekking op de vuilniswagens, andere inzamelvoertuigen en -voorzieningen die nodig zijn om afval/grondstoffen op te halen. Uit de aanschaf van de inzamelmiddelen komen afschrijvings- en rentelasten en onderhoudskosten voort. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 4,4 | 4,3 | 0,1 | ||
inhuur | 2,4 | 3,0 | -0,6 | ||
inkoop | 14,0 | 13,0 | 1,0 | ||
doorbelasting | 1,0 | 1,0 | 0,0 | ||
belasting | 0,1 | 0,0 | -0,1 | ||
overig | 2,6 | 3,5 | 0,9 | ||
toegerekende rente | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
afschrijving | 1,7 | 2,1 | -0,4 | ||
totaal | 23,5 | 2,6 | 23,6 | 3,5 | 0,9 |
Er is een voordeel van € 1,0 miljoen op de verwerking en afzet van plastic, metaal en drankenkartons (PMD). Het verwerken en afzetten van ingezamelde PMD wordt in eerste instantie verrekend op basis van voorschottarieven. Eind 2020 is de verwerking en afzet over 2017 tot en met 2020 afgerekend op basis van de definitieve tarieven. Hierdoor is er een voordeel van € 0,8 miljoen.
Ingezamelde PMD dat teveel vervuild is, wordt de door de verwerker afgekeurd. Hiervoor worden afkeurkosten in rekening gebracht. In 2020 heeft er vrijwel geen afkeur plaatsgevonden. Hierdoor is er een voordeel van € 0,2 miljoen.
Op de overige afval- en grondstofstromen is er per saldo sprake van een nadeel van € 0,1 miljoen.
Afvalstoffenheffing
Ieder huishouden betaalt via de afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, tenzij er recht op kwijtschelding bestaat. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
belasting | 31,9 | 32,0 | 0,1 | ||
totaal | 0,0 | 31,9 | 0,0 | 32,0 | 0,1 |
Er betalen meer huishoudens afvalstoffenheffing dan begroot. Dit levert een voordeel op.
Bedrijfsafval
Naast huishoudelijk afval wordt op beperkte schaal ook afval van bedrijven door de gemeente opgehaald. Het betreft hier vooral bedrijven aan huis en de winkels in het centrum van Almere Stad (via het OAT). De kosten hiervan worden doorberekend aan de bedrijven die van deze service gebruikmaken. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
inkoop | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
overig | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
totaal | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,1 |
Het resultaat wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Campagne- en projectbudget
Het gaat hierbij voornamelijk om de kosten voor de standaard noodzakelijke communicatie over afvalinzameling en educatie over afvalscheiden. Ook was hier tot en met 2020 het incidenteel budget voor het nieuw afvalinzamelsysteem opgenomen. Vanaf 2021 staat dit op de activiteit Project toekomstbestendig afvalinzamelsysteem (TAS). |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,1 | 0,2 | -0,1 | ||
inhuur | 0,0 | 0,1 | 0,0 | ||
subsidie | 0,1 | -0,1 | |||
inkoop | 0,5 | 0,1 | 0,4 | ||
totaal | 0,6 | 0,0 | 0,4 | 0,0 | 0,2 |
De kosten voor campagnes en projecten zijn € 0,2 miljoen lager dan begroot. Voor een gaat dit om projectkosten voor het Toekomstbestendig en duurzaam AfvalinzamelSysteem (TAS). Deze activiteiten zijn grotendeels doorgeschoven naar 2021. In 2021 is daar budget voor beschikbaar.
Ondergronds afval transport
In het centrum van Almere Stad wordt afval ingezameld via het ondergronds afvaltransportsysteem (OAT). De kosten bestaan uit de afschrijvings- en rentelasten en de kosten voor onderhoud van het systeem. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
inkoop | 0,7 | 0,9 | -0,2 | ||
doorbelasting | -0,1 | -0,1 | 0,0 | ||
belasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
overig | 0,0 | 0,2 | 0,2 | ||
toegerekende rente | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
afschrijving | 0,7 | 0,8 | -0,1 | ||
totaal | 1,5 | 0,0 | 1,7 | 0,2 | 0,0 |
Project toekomstbestendig afvalinzamelsysteem (TAS)
Op deze activiteiten staan de overige kosten voor afvalinzameling. In 2020 is dat budget voor kapitaallasten dat nog niet is ingezet voor vervanging. Vanaf 2021 staan op deze activiteit ook de budgetten voor de invoering van het nieuw afvalinzamelsysteem. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
toegerekende rente | 0,2 | 0,0 | 0,2 | ||
afschrijving | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,2 |
Door een verlaging van de interne rekenrente is er een voordeel op de kapitaallasten van € 0,2 miljoen. Dit was nog niet in de begroting verwerkt.
Recyclingperrons
Almere heeft twee recycleperrons en een Upcyclecentrum waar Almeerders hun grofvuil zes dagen in de week kwijt kunnen. De kosten hebben betrekking op de exploitatie van de perrons, de contracten voor verwerking van het grofvuil en de afschrijvings- en rentelasten voor de gebouwen. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,0 | 0,0 | |||
beheer | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
inkoop | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
belasting | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
toegerekende rente | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
afschrijving | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||
onderhoudsvoorz. | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
totaal | 0,6 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,0 |
Huisvesting, Beleid & ICT
Dit betreft de kosten voor huisvesting, beleid & ICT voor de uitvoering van de afvalinzameling. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 1,0 | 0,8 | 0,2 | ||
inhuur | 0,4 | -0,4 | |||
beheer | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
inkoop | 0,1 | 0,0 | 0,0 | ||
belasting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
overig | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
toegerekende rente | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
afschrijving | 0,2 | 0,3 | 0,0 | ||
onderhoudsvoorz. | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
totaal | 1,6 | 0,0 | 1,7 | 0,0 | -0,1 |
Het resultaat wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Toezicht & Handhaving Afval
Dit betreft de kosten voor de inzet van toezicht & handhaving op het gebied van afval(dumpingen). |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||
totaal | 0,3 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |