bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
Aanjaaggelden Ouder worden in Almere | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
Huisvesting statushouders | 0,2 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
Regels woonruimteverdeling | 1,0 | 0,9 | 1,1 | 1,1 | 0,0 |
Particulier opdrachtgeverschap | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | -0,1 |
Verstrekking startersleningen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 |
Wonen | 1,4 | 0,4 | 1,3 | 0,4 | 0,1 |
totaal | 3,5 | 1,8 | 3,4 | 1,7 | 0,0 |
Aanjaaggelden Ouder worden in Almere
De stad wordt voorbereid op de vergrijzing enerzijds en de transitie in de zorg anderzijds, omdat meer ouderen zelfstandig blijven wonen. Dit wordt gedaan door onderzoek, mogelijk maken van verhuizing naar passende woonvormen, een bewustwordingscampagne, impulsprojecten en door communicatie over het geheel. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
subsidie | 0,1 | 0,0 | 0,0 | ||
inkoop | 0,1 | 0,0 | 0,0 | ||
totaal | 0,1 | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
Huisvesting statushouders
De huisvesting van statushouders dient saldoneutraal te zijn. Óf de statushouders betalen de huur zelf, óf deze wordt gedekt uit hun uitkering. De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar het aantal vergunninghouders dat gemeenten moeten huisvesten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
beheer | 0,2 | 0,1 | 0,1 | ||
inkoop | 0,1 | 0,2 | -0,1 | ||
overig | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 0,2 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 |
Regels woonruimteverdeling
De huisvestingsverordening regelt de verdeling van sociale huurwoningen met een maximale "kale" huur per maand. De uitvoering van de urgentieregeling valt ook onder deze post. De kosten worden afgedekt uit inkomsten uit inschrijvingen. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
inkoop | 0,9 | 0,8 | 0,1 | ||
overig | 0,9 | 1,1 | 0,2 | ||
bestemde reserve | 0,3 | -0,3 | |||
totaal | 1,0 | 0,9 | 1,1 | 1,1 | 0,0 |
Het hogere resultaat voor reservemutaties wordt met name veroorzaakt door hogere inkomsten voor inschrijvingen op Woningnet. Het hogere resultaat wordt gestort in de reserve.
Particulier opdrachtgeverschap
Het gaat hier om de kosten van de kavelwinkel en marketing/website voor particulier opdrachtgeverschap (PO, zelfbouw van woningen). Doel is het op de markt brengen en verkopen van PO kavels. De ambtelijke kosten zijn opgenomen onder de apparaatskosten. In het eerste halfjaar is een visie voor het particulier opdrachtgeverschap vanaf 2020 gereedgekomen, met daarin een geactualiseerde begroting van de kavelwinkel. De kosten inclusief apparaat bedragen circa € 510.000, hiervan wordt ongeveer 70% betaald door een bijdrage per kavel uit de grondexploitatie en 30% vanuit de algemene middelen. Zie de paragraaf Grondbeleid voor een toelichting op deze geactualiseerde begroting. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,4 | 0,1 | 0,3 | ||
inhuur | 0,2 | -0,2 | |||
inkoop | 0,2 | 0,1 | 0,1 | ||
doorbelasting | 0,0 | 0,1 | 0,1 | ||
overig | 0,4 | -0,4 | |||
totaal | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,1 | -0,1 |
Het negatieve resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door de dekking van de kavelwinkel vanuit de kavelverkopen. Er zijn minder kavels op de markt gebracht en getransporteerd dan begroot. Hierdoor is er een lagere dekking voor de kavelwinkel. Uiteindelijk zijn er 147 kavels getransporteerd in 2020. Het uitgangspunt was 250 kavels, wat in de begroting bijgesteld is naar 175 vanaf 2021.
Verstrekking startersleningen
De starterslening is bedoeld voor starters op de woningmarkt die een huis willen kopen. In de eerste drie jaar hoeft over (een deel van) de hypotheek geen rente te worden betaald. Daarna wordt om de drie jaar aan de hand van het salaris bekeken of er wel rente betaald kan worden. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
inkoop | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
toegerekende rente | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
bestemde reserve | 0,2 | 0,1 | 0,0 | ||
totaal | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 |
Wonen
Dit betreffen kosten voor de uitvoering van het woonbeleid, de actualisatie van de woonvisie. onderzoeken naar volkshuisvestingsvraagstukken Ook worden hieruit subsidies aan corporaties betaald. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,8 | 0,8 | 0,0 | ||
inhuur | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
subsidie | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
inkoop | 0,6 | 0,5 | 0,1 | ||
subsidieontvangst | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
bestemde reserve | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
totaal | 1,4 | 0,4 | 1,3 | 0,4 | 0,1 |
In 2020 zijn er minder onderzoeken uitgevoerd dan begroot. Hierdoor blijft er € 0,1 miljoen over het budget.