bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking | 33,6 | 0,0 | 35,6 | 0,0 | -2,0 |
Jeugdhulp zonder verblijf zonder beschikking | 5,9 | 0,0 | 6,1 | 0,0 | -0,2 |
Jeugdhulp met verblijf | 19,2 | 0,0 | 22,1 | 0,0 | -2,9 |
Top specialistische jeugdhulp(LTA) | 2,0 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | -0,1 |
Jeugdbescherming en reclassering | 4,3 | 0,0 | 4,4 | 0,0 | -0,1 |
Aanpak kindermishandeling | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 0,0 |
Onderzoek & Innovatie | 1,2 | 0,0 | 1,2 | 0,0 | -0,1 |
Apparaatskosten | 2,0 | 0,6 | 2,1 | 0,9 | 0,2 |
totaal | 70,1 | 0,6 | 75,4 | 0,9 | -5,1 |
Jeugdhulp zonder verblijf met beschikking
Jeugdhulp zonder verblijf heeft drie onderdelen; |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 33,6 | 35,4 | -1,8 | ||
inkoop | 0,2 | -0,2 | |||
totaal | 33,6 | 0,0 | 35,6 | 0,0 | -2,0 |
De kosten stijgen met circa 18% ten opzichte van 2019, in de begroting hielden we rekening met 12%
Dit komt vooral doordat de kosten per jeugdige met 15% zijn gestegen. Belangrijkste oorzaak is dat de problemen die jeugdigen hebben steeds moeilijker worden. Het aantal kinderen dat jeugdzorg krijgt is met 4% gestegen. Dit lijkt een normalere ontwikkeling. Vooral de grote stijging van de uitgaven in het derde kwartaal was onverwacht. Het effect van de corona epidemie was hier zichtbaar. Tijdens de lockdown periode in maart, april en mei nam de groei van de uitgaven af. In de periode daarna is dit ingehaald. In het vierde kwartaal is de stijging er nog steeds. Hierdoor nemen de kosten met € 2 miljoen toe.
De stijging in het tweede deel van 2020 wordt voor een deel veroorzaakt door corona.
Tijdens de lockdown periode in maart, april en mei groeiden de kosten minder. In deze periode gaven we de zorgaanbieders wel omzetgarantie. In de periode daarna werd deze zorg ingehaald. Dit leidt tot extra kosten. Het effect van corona is moeilijk te bepalen. We schatten in dat de extra corona kosten ongeveer € 0,75 miljoen zijn. We hebben ongeveer hetzelfde bedrag ook van het Rijk ontvangen om deze kosten te kunnen betalen. Deze inkomsten staan op het programma financiën.
De jeugdhulp aanbieders melden dat de complexiteit van de zorg tijdens corona is toegenomen. Ook is de verwachting dat door de coronamaatregelen de zorg minder effectief is geweest.
Er zijn minder persoonsgebonden budgetten uitgekeerd en er zijn zorgkosten verrekend.
- Het voordeel op de persoonsgebonden budgetten is € 0,2 miljoen door een afname van de aanvragen
- We hebben nog € 0,2 miljoen moeten betalen voor jeugdhulp over vorige jaren.
Jeugdhulp zonder verblijf zonder beschikking
Hieronder vallen
|
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
subsidie | 0,0 | 0,0 | |||
uitkeringen | 5,8 | 6,0 | -0,2 | ||
inkoop | 0,1 | 0,0 | 0,1 | ||
totaal | 5,9 | 0,0 | 6,1 | 0,0 | -0,2 |
We hebben € 0,2 miljoen hogere kosten doordat de terugvordering van onterechte OJA subsidies ook deels is verrekend via de jeugdhulp zonder verblijf moet beschikking. Er waren OJA subsidie onterecht omdat voor deze kinderen ook individuele jeugdhulp in rekening is gebracht.
Jeugdhulp met verblijf
Dit is de opvang van jeugdigen in pleeggezinnen, gezinshuizen, behandeld en begeleid wonen leefgroepen, en jeugdzorg plus. De begeleiding thuis die vanuit de verblijfszorg wordt ingezet valt hier ook onder. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 18,9 | 21,7 | -2,9 | ||
inkoop | 0,4 | 0,4 | 0,0 | ||
totaal | 19,2 | 0,0 | 22,1 | 0,0 | -2,9 |
Voor de jeugdzorg met verblijf hebben we samen met de Flevolandse gemeenten een meerjarig contract. De zorg wordt geleverd door een aantal aanbieders. Dit noemen we het samenwerkingsband. Jaarlijks moet alle zorg worden geleverd voor een vast bedrag. Het samenwerkingsverband heeft in 2019 en 2020 meer kosten gemaakt dan in het contract is afgesproken. Het gaat bijvoorbeeld om:
- groei van het aantal klanten in 2017 en 2018
- specialistische jeugdhulp (LTA)
- pleegzorg voor jeugdigen ouder dan 18 jaar
- meerzorg bovenop het contract
Over deze extra jeugdzorg en extra kosten is lang gesproken tussen de Flevolandse gemeenten en het samenwerkingsverband. Over 2019 en 2020 betalen wij € 2,9 miljoen extra.
Top specialistische jeugdhulp(LTA)
Dit zijn zeer specialistische vormen van opvang of behandeling in academische behandelcentra. De zorg wordt landelijk gecontracteerd. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 2,0 | 2,0 | 0,0 | ||
inkoop | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 2,0 | 0,0 | 2,1 | 0,0 | -0,1 |
Het resultaat wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen.
Jeugdbescherming en reclassering
Dit is de uitvoering van door de jeugdrechter opgelegde maatregelen jeugdbescherming. Het gaat om: |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 4,3 | 4,3 | 0,0 | ||
inkoop | 0,1 | -0,1 | |||
totaal | 4,3 | 0,0 | 4,4 | 0,0 | -0,1 |
De € 0,1 miljoen aan extra uitgaven heeft twee oorzaken
- extra kosten voor jeugdbeschermin g. Dit komt doordat de Raad voor de Kinderbescherming sinds juni bezig is met het wegwerken van achterstanden. Ook hadden jongeren tijdens de eerste lockdown meer ernstige en zware problemen thuis. Hiervoor was veel zorg en opvang nodig. De extra kosten hiervan zijn € 0,15 miljoen. Dit wordt betaald uit de egalisatiereserve van Samen Veilig Midden Nederland.
- extra kosten voor jeugdreclassering doordat er meer jongeren de jeugdreclassering ingaan. Dit lijkt te komen door een strakkere aanpak van het openbaar ministerie en de politie. De stijging van het aantal melding neemt sinds het derde kwartaal weer af.
Aanpak kindermishandeling
Het gaat om melding en onderzoek bij huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis voert deze taken uit. Vanuit de jeugdbegroting wordt een bijdrage hiervoor betaald. Deze taken worden namelijk ook vanuit het regionaal Wmo budget gefinancierd. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 1,9 | 1,9 | 0,0 | ||
totaal | 1,9 | 0,0 | 1,9 | 0,0 | 0,0 |
Onderzoek & Innovatie
Hieronder vallen: |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
inhuur | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
subsidie | 0,1 | 0,2 | -0,1 | ||
uitkeringen | 0,7 | 0,7 | 0,0 | ||
inkoop | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||
totaal | 1,2 | 0,0 | 1,2 | 0,0 | -0,1 |
Apparaatskosten
Dit zijn de uitvoeringskosten voor dit onderdeel. Hierin zit ongeveer € 0,6 miljoen aan kosten voor de aankoopcentrale. Zij doen de inkoop van de regionale jeugdhulp. Deze kosten worden verdeeld over alle gemeenten. Dit zijn de inkomsten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 1,8 | 1,7 | 0,0 | 0,1 | |
inhuur | 0,1 | 0,1 | 0,1 | ||
inkoop | 0,0 | 0,2 | -0,2 | ||
doorbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
subsidieontvangst | 0,6 | 0,9 | 0,3 | ||
totaal | 2,0 | 0,6 | 2,1 | 0,9 | 0,2 |
Er zijn een aantal functies niet ingevuld in 2020. Dit is onder andere gedaan om de extra overheadkosten op van het sociaal domein te betalen. De overheadkosten van het sociaal domein staan op programma 8 bedrijfsvoering.