bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 7,4 | 0,0 | 6,9 | 0,0 | 0,5 |
Re-integratie | 0,0 | 0,0 | -1,0 | 0,0 | 1,0 |
Jongeren aan het werk | 0,7 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,0 |
Mensen met een arbeidsbeperking | 1,0 | 0,7 | 0,8 | 0,3 | -0,2 |
Mensen met korte en middellange afstand arbeidsmarkt | 2,9 | 0,0 | 2,6 | 0,0 | 0,3 |
Mensen met lange afstand arbeidsmarkt | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
Re-integratie regionaal | 2,6 | 0,3 | 0,7 | 0,1 | 1,6 |
Ondersteuningskosten | 0,7 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,2 |
totaal | 15,7 | 1,0 | 11,8 | 0,4 | 3,4 |
Apparaatskosten
Dit betreft de ambtelijke inzet voor deze activiteit. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 6,5 | 5,6 | 0,0 | 0,9 | |
inhuur | 0,9 | 1,3 | -0,3 | ||
inkoop | -0,1 | 0,0 | -0,1 | ||
subsidieontvangst | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 7,4 | 0,0 | 6,9 | 0,0 | 0,5 |
Door de coronacrisis is het aannemen en inwerken van personeel lastig. Daarom zijn niet alle vacatures ingevuld. Hierdoor zijn de loonkosten lager. De niet ingevulde vacatures zijn deels opgevangen door meer in te huren. In totaal is er een voordeel van € 0,5 miljoen.
Re-integratie
Het is belangrijk dat iedereen kan werken. Zowel voor de persoon zelf als voor beperking van de bijstandsuitgaven. Doel is daarom om zoveel mogelijk mensen naar een betaalde baan te begeleiden. We zetten daarom in op re-integratie en participatie van bijstandsgerechtigden. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
inkoop | -1,0 | 1,0 | |||
subsidieontvangst | 0,0 | 0,0 | |||
totaal | 0,0 | 0,0 | -1,0 | 0,0 | 1,0 |
We verwachten € 1 miljoen extra aan btw terug te krijgen. Hiervoor hebben wij een verzoek ingediend bij de belastingdienst. De belastingdienst moet hier nog mee akkoord gaan. Het gaat om betaalde btw over re-integratie activiteiten vanaf 2015. De Hoge Raad heeft bepaald dat vrijwel alle re-integratie activiteiten vallen onder de overheidstaken. De btw op overheidstaken krijgen wij terug via het btw-compensatiefonds. Tot nu toe werden deze activiteiten gezien als dienstverlening aan één burger. De btw op deze taken kunnen we niet terugkrijgen.
Jongeren aan het werk
Met dit geld betalen we de trajecten die we bij organisaties kopen. Dit zijn organisaties die zich met name bezig houden met het ondersteunen van kwetsbare jongeren bij het vinden van werk. Het gaat dan om trajecten voor kwetsbare jongeren met een grote afstand tot het onderwijs of de arbeidsmarkt vanwege psychische, sociale en emotionele problemen. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
subsidie | 0,4 | 0,4 | 0,0 | ||
uitkeringen | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||
totaal | 0,7 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,0 |
Mensen met een arbeidsbeperking
Voor het begeleiden van mensen met een arbeidsbeperking op het werk, moet de gemeente de werkgever een vergoeding betalen voor de begeleidingskosten of deze begeleiding zelf verzorgen. We noemen dat een 'beschut werkplek'. Daarin maken we onderscheid in twee vormen van begeleiding:
Verder kunnen mensen met een arbeidsperking die nog studeren ook een aanvullende bijdrage krijgen. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
subsidie | 0,0 | 0,0 | |||
uitkeringen | 0,2 | 0,1 | 0,1 | ||
inkoop | 0,8 | 0,7 | 0,1 | ||
bestemde reserve | 0,7 | 0,3 | -0,3 | ||
totaal | 1,0 | 0,7 | 0,8 | 0,3 | -0,2 |
Het resultaat heeft twee oorzaken:
- Er zijn minder begeleidingskosten gemaakt voor beschut werk dan waarop was gerekend. Dit is een voordeel van ongeveer € 0,15 miljoen. We hebben wel onze doelstelling van het aantal beschut werkplekken gehaald. Begin 2020 hadden we 91 werkplekken, eind 2020 hebben we 108 werplekken
- We hebben € 0,35 miljoen minder uit de reserve gehaald. Dit komt omdat we ook minder hebben uitgegeven aan re-integratie. De inzet van de reserve voor alle re-integratie activiteiten staat op deze plek begroot.
Mensen met korte en middellange afstand arbeidsmarkt
Voor werkzoekenden die op korte- of middellange termijn klaar voor een baan kunnen zijn, krijgen ondersteuning bij het vinden van werk. Bijvoorbeeld in de vorm van kortdurende trainingen, zoals een sollicitatietraining of een werkervaringsplaats. Dit doen we op verschillende manieren:
Baangericht en het Floriade werkbedrijf zijn tijdelijke samenwerkingsverbanden en dus lopen deze budgetten af de komende jaren. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,2 | 0,2 | 0,0 | ||
inhuur | 0,7 | 0,7 | -0,1 | ||
subsidie | 0,3 | 0,3 | 0,0 | ||
uitkeringen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
inkoop | 1,7 | 1,3 | 0,4 | ||
totaal | 2,9 | 0,0 | 2,6 | 0,0 | 0,3 |
We hebben minder mensen kunnen screenen om te bepalen of ze klaar zijn om begeleid te worden naar werk. Dit komt vooral door de coronamaatregelen waardoor fysieke ontmoeting bijna niet mogelijk was. Hierdoor is er € 0,3 miljoen minder uitgegeven. Het screeningsproces zullen we in 2021 verder gaan uitvoeren. We stellen voor om het niet uitgegeven geld mee te nemen naar 2021.
Mensen met lange afstand arbeidsmarkt
Onder dit onderdeel vallen alle ondersteuningsactiviteiten om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt weer klaar voor een baan te krijgen. Of door hen weer mee te laten doen aan de samenleving door middel van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
subsidie | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
uitkeringen | 0,4 | 0,4 | 0,0 | ||
inkoop | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
totaal | 0,5 | 0,0 | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
Re-integratie regionaal
Met het Regionaal Werkbedrijf Flevoland (RWF) richten we ons op regionale re-integratie. Het RWF is een actiegericht samenwerkingsverband van werknemers- en werkgeversorganisaties, ROC, VSO en Praktijkonderwijs, UWV en gemeenten in de arbeidsmarktregio Flevoland, inclusief Zeewolde. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
loon | 0,1 | 0,0 | 0,0 | ||
inhuur | 0,2 | -0,2 | |||
subsidie | 0,1 | 0,3 | -0,2 | ||
inkoop | 2,3 | 0,2 | 2,1 | ||
subsidieontvangst | 0,1 | 0,1 | 0,0 | ||
bestemde reserve | 0,1 | 0,2 | 0,1 | -0,2 | |
totaal | 2,6 | 0,3 | 0,7 | 0,1 | 1,6 |
Er is voor deze activiteit € 1,6 miljoen minder uitgegeven. We stellen voor om het niet uitgegeven geld mee te nemen naar volgend jaar. Dit heeft twee oorzaken:
- Door de coronamaatregelen waren fysieke bijeenkomsten nauwelijks mogelijk. Hierdoor zijn er trajecten, bijeenkomsten en trainingen geschrapt of uitgesteld. Hierdoor is er € 0,5 miljoen minder uitgegeven. Er is hiervoor ook € 0,2 miljoen minder uit de reserve gehaald. Het gaat om het Regionaal Werkbedrijf Flevoland en het Perspectief op Werk.
- We hebben van het Rijk € 1,3 miljoen extra gekregen voor Perspectief op Werk, versterking van arbeidsmarktregio’s en vergroting van baankansen voor kwetsbare jongeren. De regio Flevoland moet nog afspraken maken over de inzet het extra geld. Het geld is daarom nog niet uitgegeven.
Ondersteuningskosten
Met dit bedrag betalen we de ondersteuningskosten van onze re-integratieactiviteiten. Dit zijn de uitgaven voor onder meer opleidingen, opleidingslocaties, reiskostenvergoedingen, kinderopvang en belastbaarheidsonderzoeken van re-integratiekandidaten. |
---|
bedragen x € 1 miljoen
omschrijving | begroot lasten | begroot baten | realisatie lasten | realisatie baten | resultaat |
---|---|---|---|---|---|
uitkeringen | 0,3 | 0,2 | 0,2 | ||
inkoop | 0,4 | 0,4 | 0,0 | ||
totaal | 0,7 | 0,0 | 0,6 | 0,0 | 0,2 |
Door de coronamaatregelen waren fysieke bijeenkomsten nauwelijks mogelijk. Hierdoor zijn er minder training en cursussen geweest, minder belastbaarheidsonderzoeken gedaan en zijn er minder reiskostenvergoedingen aan klanten uitbetaald. Hierdoor is er € 0,15 miljoen minder uitgegeven.