Verbonden partijen
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV)
03 | Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) |
---|---|
Vestigingsplaats | Lelystad |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De wethouder Openbare Ruimte en Milieu en sinds halverwege 2018 de wethouder Financiën, Wonen, Mobiliteit, Sport en Dienstverlening is afgevaardigde in het algemeen bestuur van de OFGV namens de gemeente Almere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere heeft 10,2% van het stemrecht in het algemeen bestuur van de OFGV. De Almeerse jaarbijdrage aan de OFGV bedraagt circa € 1,4 miljoen (dit is exclusief de kosten van de resterende wettelijk over te dragen taken). Meerwerk opdrachten zijn mogelijk en zijn als zodanig vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst. De gemeente Almere heeft geen inleg gedaan in de vorm van aandelen of verstrekking van leningen. De gemeente Almere heeft geen garantie verstrekt aan de OFGV.
Openbaar belang |
---|
Het is noodzakelijk om de kwaliteit en professionaliteit van de vergunningverlening, het toezicht, de handhaving en de samenwerking binnen het omgevingsrecht op een hoger peil te brengen. Burgers vragen dit vanuit de behoefte van veiligheid. Bedrijven verlangen dit vanuit de urgentie van onderlinge gelijke behandeling: duidelijke vergunningen, professioneel toezicht en transparante handhaving. Bovendien is regionale samenwerking sinds de inwerkingtreding van de Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving voorgeschreven.
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
begin 2020 | eind 2020 | begin 2020 | eind 2020 | |
eigen vermogen | 1,5 | 1,3 | 0,7 | 0,9 |
vreemd vermogen | 4,9 | 4,9 | 6,1 | 4,7 |
resultaat jaarrekening | 0 | 0,6 | 0 | 0 |
jaarlijkse bijdrage | 0,9 | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Het voorlopig rekeningresultaat 2020 is € 0,6 miljoen positief en bestaat uit de volgende componenten: voordelig resultaat op de reguliere budgetten van € 0,3 miljoen, voordelig resultaat uit extra baten € 0,2 miljoen en voordelig resultaat uit directe productie budgetten € 0,1 miljoen. Het positieve resultaat op de reguliere lasten is in belangrijke mate gerelateerd aan de coronapandemie. De extra baten bestaan uit meerwerkopdrachten voor de deelnemende partijen, opbrengsten uit de opleidingen georganiseerd voor derden en afwikkelingsverschillen. De legesopbrengsten vielen in 2020 lager uit dan geraamd. De kosten voor beheergrondwatermeetnet zijn ook lager. Dat heeft geresulteerd in een voordelig resultaat op de directe productiekosten. Eind 2020 is door de gemeente met de OFGV de overeenkomst afgesloten voor de overdracht van de resterende basistaken per 1 januari 2021. Dit is een eis van de provincie in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT). | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
De vrije beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt in 2021 naar schatting € 674.160. De benodigde weerstandscapaciteit komt uit op € 721.250. De verhouding tussen het vrije beschikbare en benodigde weerstandsvermogen is 0.93 en valt binnen een afgesproken bandbreedte van 0,8 – 1.2 conform de geactualiseerde Nota Weerstandsvermogen en Risicomanagement van de OFGV. De OFGV heeft op basis van een interne analyse de belangrijkste risico’s bepaald en opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. De belangrijkste risico’s zijn:
Actualiteit 2020 | ||||
ENDVBEND |
Gebiedsontwikkeling Oosterwold
04 | Gebiedsontwikkeling Oosterwold |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
De portefeuillehouder Ruimtelijke & Economische ontwikkeling, Onderwijs & Arbeidsmarkt van centrumgemeente Almere is voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Oosterwold.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere heeft in totaal € 0,6 miljoen (waarvan de helft vanuit het Fonds Verstedelijking Almere) voorgefinancierd, waarvan nu nog € 0,25 miljoen resteert. Almere neemt samen met de gemeente Zeewolde deel in de gemeenschappelijke regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold. Naast de voorfinanciering vinden er geen dotaties door de gemeente Almere plaats. Indien de voorziening kostenverhaal Oosterwold onverhoopt negatief wordt, dan zullen de deelnemende partijen financieel moeten bijspringen.
Openbaar belang |
---|
Oosterwold komt tot stand in een samenwerking met het Rijk (Rijksvastgoedbedrijf; RVB) en de gemeente Zeewolde. Om de ontwikkelstrategie uit te kunnen voeren is een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen door middel van het oprichten van een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een centrumgemeenteconstructie: de Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling Oosterwold (GRGO). De gebiedsregisseur is de leidinggevende van deze uitvoeringsorganisatie. De portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening van de gemeenten Almere en Zeewolde vormen het Intergemeentelijk Overleg. Dit overleg heeft een coördinerende, afstemmende en besluit voorbereidende functie ten aanzien van de uitvoering van de regeling. Naast de gemeenten kunnen het RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland worden uitgenodigd voor dit overleg. Alsdan hebben zij een adviserende functie zonder stemrecht. Het intergemeentelijk overleg aangevuld met RVB, de provincie Flevoland en het Waterschap Zuiderzeeland wordt het Bestuurlijk Overleg Oosterwold genoemd. De gemeente Almere fungeert hierbij als centrumgemeente en voert de administratie.
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1.000
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
begin 2020 | eind 2020 | begin 2020 | eind 2020 | |
eigen vermogen | 0 | 0 | 0 | 0 |
vreemd vermogen | 12.920 | 16.747 | 12.990 | 13.579 |
resultaat jaarrekening | 0 | 0 | 0 | 0 |
jaarlijkse bijdrage | 0 | 0 | 0 | 0 |
Risico's en risicobeheersing | ||||
Indien de kavelverkoop (het afsluiten van anterieure overeenkomsten door initiatiefnemers) stagneert bestaat de kans dat de uitgaven de inkomsten overstijgen. Aangezien de baten voor de kosten uit gaan, kan er adequaat gestuurd worden op de uitgaven en zijn zodoende de financiële risico’s beter beheersbaar. Indien blijkt dat bij de afronding van het project meer exploitatiebijdragen ontvangen zijn dan dat er aan kostenverhaal is uitgegeven dan is er sprake van een terugbetalingsverplichting. Door middel van tussentijdse rapportages wordt de financiële stand van zaken bewaakt. Ook wordt hierbij meerjarig de stand van de voorziening op basis van prognoses in de gaten gehouden. De rapportages worden met de gebiedsmanager besproken. Daarnaast wordt twee keer per jaar de financiële stand van zaken besproken in het Bestuurlijk Overleg Oosterwold. De gemeente Almere fungeert als centrumgemeente. Rapportage over Oosterwold vindt plaats in bijlage Kostenverhaal Oosterwold. | ||||
ENDVBEND |
IbbA Lieven de Key
08 | IbbA Lieven de Key |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen, bestaat de directie van de vof IbbA Lieven de Key uit een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere en een directielid van Lieven de Key.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere draagt voor de eerste 380 kavels IbbA start/basis 50% van het financieel risico. Voor de start/basis kavels boven de 380 en voor de kaveltypes plus, extra, vrijstaand draagt Almere het gehele financiële risico. Het directe financieel gemeentelijk belang is voor de IbbA start-financieringen 1.0 afgedekt door een naar de vof gestorte risicovoorziening van € 4.250 per kavel, ten laste van de betreffende grondexploitatie. Voor de IbbA plus wordt ten behoeve van het risico een bedrag van € 6.000 per kavel gestort naar de vof vanuit de reserve IbbA plus. Naast het financieringsrisico draagt de gemeente voor 50% risico in de eventuele tekorten die kunnen ontstaan op de bedrijfsvoering van de vof IbbA Lieven de Key. Voor de IbbA plus 2.0 regeling wordt per kavel € 2.000 als 50% risicobijdrage gestort naar de vof. De Key heeft aangegeven dat geen nieuwe IbbA-verplichtingen kunnen worden aangegaan. De 380 woningen grens is bereikt, Almere draagt nu voor 100% het risico. De Almeerse afdracht aan de vof bedraagt nu € 4.000 per kavel.
Openbaar belang |
---|
Stimuleren van particulier opdrachtgeverschap voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot €40.000).
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
begin 2020 | eind 2020 | begin 2020 | eind 2020 | |
eigen vermogen | 7,4 | |||
vreemd vermogen | 11,6 | |||
resultaat jaarrekening | 0,7 | |||
jaarlijkse bijdrage | n.v.t. | |||
*door de vof wordt geen begroting opgesteld. Cijfers zijn gebaseerd op de concept jaarrekening 2020. | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
Financiële risico’s zijn afgedekt middels voorzieningen binnen de vennootschap onder firma en op de balans van de gemeente. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening een risicoscan gemaakt van de waardeontwikkeling van het vastgoed op basis van taxaties bij de verkoop van tranches versus de ontwikkeling van de schuldpositie. | ||||
ENDVBEND |
IbbA Ymere
09 | IbbA Ymere |
---|---|
Vestigingsplaats | Almere |
Programma | Ruimte en wonen |
Rechtsvorm | Vennootschap onder Firma |
Website | |
Bestuurlijke vertegenwoordiging namens gemeente |
Om kennis te borgen en onnodige kosten te voorkomen is besloten om een ambtelijk vertegenwoordiger van Almere aan te wijzen als gevolmachtigd directeur in de vof IbbA. Deze aanwijzing is verbreed tot de VOF IbbA Ymere en voor de benodigde acties ter uitwerking, zoals het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst met Ymere.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
De gemeente Almere en Ymere dragen beide het risico van de IbbA start-financieringen in Nobelhorst. Binnen de grondexploitatie Hout/Noord is een bedrag van € 7.500 per kavel gereserveerd voor maximaal 150 kavels ten behoeve van de gezamenlijke storting in de vof IbbA Ymere. Al naar gelang de fasering van uitgiften zullen stortingen ten laste van de grondexploitatie worden gebracht. Bij een lagere risicodekking per kavel wordt het verschil in een afzonderlijke voorziening bij de gemeente ondergebracht. Bij een hogere risicodekking per kavel dan de afgesproken € 7.500 per kavel zullen beide partijen voor 50% bijdragen aan dit verschil. Op dit moment is het risicoprofiel € 4.000 per kavel, wat betekent dat gemeente Almere € 4.000 per kavel direct in de vof stort en € 3.500 per kavel in de voorziening achterhoud. Deze laatste voorziening is bij jaarrekening 2019, uitgaande van de risicoanalyse, vrijgevallen.
Openbaar belang |
---|
Het stimuleren van het particulier opdrachtgeverschap (PO) voor starters met een inkomensgroep tot het niveau van beneden tot net boven modaal inkomen (circa € 27.000 tot € 40.000).
Financiële positie |
---|
bedragen x € 1 miljoen
realisatie | begroting | |||
---|---|---|---|---|
begin 2020 | eind 2020 | begin 2020 | eind 2020 | |
eigen vermogen | n.n.b. | |||
vreemd vermogen | n.n.b. | |||
resultaat jaarrekening | n.n.b. | |||
jaarlijkse bijdrage | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
* (concept) jaarrekening 2020 is nog niet beschikbaar | ||||
Risico's en risicobeheersing | ||||
Periodiek wordt bij de jaarrekening een risicoanalyse gemaakt van de uitwerking van de schuldpositie en de aflossingssituatie en mogelijkheden van leningen aan de deelnemers. Ter afdekking van het risico staat de risicovoorziening. De accountant van de vof IbbA Ymere toetst onder meer deze gegevens inclusief de risicoanalyse bij de controle op de jaarrekening van de vof IbbA Ymere. | ||||
ENDVBEND |