Ingevolge de GR heeft Almere één zetel in het algemeen bestuur. Op dit moment levert Almere de voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur in de persoon van portefeuillehouder Werk & Inkomen, Integratie en Wonen met Zorg. Het Werkvoorzieningsschap Tomingroep is enig aandeelhouder van Tomingroep BV. De stemverhoudingen wijzigen jaarlijks omdat deze gelijk gesteld worden aan een financiële sleutel die ook per jaar muteert, namelijk het gemiddeld aantal sw-ers per deelnemende gemeente dat over de afgelopen tien jaar (voortschrijdend gemiddelde) bij Tomin werkzaam was. Op 31-12-2020 is het aandeel van Almere circa 45%.
Financieel belang in aandelenkapitaal, leningen of garanties |
---|
Ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) verleent Almere het Werkvoorzieningschap jaarlijks een bijdrage die (maximaal) zo groot is als de Wsw doeluitkering van het Rijk. Op grond van de GR waarborgen de gemeenten de leningen en rekening-courant van het schap naar evenredigheid van het aantal inwoners op 1 januari van het jaar waarin de overeenkomst voor de betreffende transactie wordt gesloten. Volgens een samenwerkingsovereenkomst tussen het Werkvoorzieningschap en Tomingroep BV staat het Werkvoorzieningschap borg voor leningen. Krachtens deze overeenkomst garandeert Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap.
Het verschaffen van aangepast werk ter uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is verantwoordelijk voor juiste uitvoering van de wet. Tomingroep BV is verantwoordelijk voor een bedrijfseconomisch verantwoorde uitvoering van de wet.
bedragen x € 1 miljoen
| realisatie | begroting |
---|
| begin 2020 | eind 2020 | begin 2020 | eind 2020 |
---|
eigen vermogen | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,9 |
---|
vreemd vermogen | 10,5 | 10,5 | 10,4 | 10,2 |
---|
resultaat jaarrekening | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
jaarlijkse bijdrage | 9,2 | 9,9 | 9,2 | 9,9 |
---|
Bedragen eind 2020 in de realisatie en begroting zijn inclusief €0,7 miljoen Rijkscompensatie SW-bedrijven in verband met corona. |
Risico's en risicobeheersing |
- De omzet van de BV kan terugvallen door verminderde vraag (waaronder verminderde opdrachten vanuit GR gemeentes) onder meer in verband met bezuinigingen. Dat kan een negatieve invloed op het resultaat van de BV hebben.
- Rijksbezuinigingen op de Wsw leiden tot verminderde inkomsten in het Werkvoorzieningsschap, waardoor het bruto resultaat van het Werkvoorzieningsschap zal verslechteren. De compenserende bijdrage van de BV zal dan opgebracht moeten worden uit opgebouwde reserves waardoor er wordt ingeteerd op het eigen vermogen.
- De rijkssubsidiebijdrage per Wsw-geïndiceerde daalt naar het wettelijk minimumloon. Dat is duizenden euro’s minder dan het huidige subsidiebedrag per Wsw-geïndiceerde. De huidige Wsw-populatie behoudt haar arbeidsrechten (welke zijn vastgelegd in de cao Sociale Werkvoorziening). De negatieve resultaten die hieruit voortvloeien leiden tot een financieringsvraagstuk en tot de noodzaak om de organisatie te herstructureren. Het eigen vermogen kan het nadelig resultaat compenseren waarna de GR gemeentes verantwoordelijk zijn voor het verlies.
Zes maal per jaar vindt er een vergadering van het dagelijks bestuur of algemeen bestuur plaats, waarin wetswijzigingen, beleidsvoornemens, strategieën, de begrotingen, de jaarrekeningen, management-informatie en lopende zaken worden besproken dan wel vastgesteld. Om het risico voor de gemeente te beperken zijn de volgende acties ondernomen: - Op financieel en beleidsniveau wordt structureel en minimaal vier keer per jaar overleg gepleegd om waar nodig bij te sturen.
- Tomingroep heeft een bedrijfsplan uitgewerkt dat de herstructurering inzichtelijk maakt. Er is vertrouwen dat dit bedrijfsplan toereikend is om de kortingen op te vangen. Mede doordat de deelnemende gemeentes (tevens opdrachtgevers) aan de GR Tomin inhoudelijk zeer nauw betrokken zijn bij het proces en de herstructurering.
Actualiteit 2020 In 2017 is de gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Tomingroep gewijzigd (door gemeenteraad Almere vastgesteld op 18 mei 2017). In deze gewijzigde versie is het specifieke artikel voor de borgstelling voor de rente, aflossing en kosten van de vaste geldleningen alsmede de bankrekening komen te vervallen. Hiervoor in de plaats is een regeling binnen de gemeenschappelijke regeling van kracht geworden. deze houdt onder meer in dat het algemeen bestuur een extra bijdrage van de deelnemende gemeenten kan vaststellen als de exploitatie niet sluitend blijkt te zijn. Een extra gemeentelijke bijdrage kan eveneens aan de orde zijn als het resultaat van het Werkvoorzieningsschap negatief is en het gezamenlijk eigen vermogen van het werkvoorzieningsschap en Tomin BV onvoldoende is om dit op te vangen. Tot in 2019 waren er geen signalen dat deze risico's zich zouden kunnen voordoen. Tomin heeft echter - voor het eerst in ruim 25 jaar - over 2019 een tekort van € 2,8 miljoen gerealiseerd voor Tomin BV. Dit tekort werd veroorzaakt door een groot aantal (veelal) incidentele factoren (verliesgevend groenbestek, hoge inhuurkosten i.v.m. uitvallen sleutelfunctionarissen e.d.). Het tekort over 2020 zal nog hoger uitvallen als gevolg van de coronapandemie. De tekorten kunnen worden afgedekt uit het eigen vermogen. Er zit echter volgens Tomin ook een structurele component in het tekort dat veroorzaakt wordt door het (in toenemende mate) werken met P-wetters ter vervanging van SW-ers. Omdat deze meer begeleiding vragen en hogere bijkomende kosten (o.a. bedrijfskleding e.d.) met zich meebrengen, zet dit druk op de exploitatieresultaten. Op basis van deze ontwikkeling wordt door de regiogemeenten momenteel onderzoek gedaan naar het antwoord op de volgende vragen: - Op welke wijze willen de regiogemeneten samenwerken bij de uitvoering van hun arbeidsmarktbeleid voor mensen met een (tijdelijke) afstand tot de arbeodsmarkt?
- Is door ontwikkeling van de huidige sociale werkvoorziening (Tomin) richting een arbeidsontwikkelbedrijf dat zowel SW- als Participatiewet activiteiten uitvoert gewenst, gezien het antwoord op vraag 1 ?
- In welke vorm is samenwerking tussen de deelnemende gemeentes van de huidige regeling daarbij het meest passend ?
- Wat is de rol van Tomin daarbij ?
Dit onderzoek loopt nog en zal mede bepalend zijn voor de toekomstige koers van Tomin. |
ENDVBEND |