In dit onderdeel presenteren we het jaarresultaat en verklaren we de belangrijkste oorzaken op hoofdlijnen. Een gedetailleerde verklaring per begrotingsactiviteit is opgenomen in de Totaalrekening .
Resultaat op hoofdlijnen
De jaarrekening laat per programma het volgende resultaat zien:
resultaat op hoofdlijnen
bedragen x € 1 miljoen
Voor resultaatbestemming is het resultaat € 9,1 miljoen positief. Dit wordt voor € 8,7 miljoen veroorzaakt doordat we een aantal projecten niet in 2020 hebben kunnen uitvoeren of afmaken. Het geld dat we daardoor overhouden, hebben we in 2021 alsnog hiervoor nodig. Dat heet 'resultaatbestemming'. Bij het onderdeel Voorstellen tot resultaatbestemming lichten we dit verder toe.
Als we rekening houden met de resultaatbestemming, hebben we in totaal een voordeel van € 0,4 miljoen. Hieronder geven we per programma aan waaruit dit bedrag bestaat.
Startbegroting
In de begroting 2020 hielden we al rekening met een tekort van € 5.279.000.
P01 Bestuur, inwoners en economie
Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hebben we bij burgerzaken meer moeten inhuren dan verwacht. Hierdoor hebben we € 0,2 miljoen extra moeten uitgeven. Bij economische ontwikkeling hebben we een voordeel van ongeveer € 0,2 miljoen. Dat komt doordat we vacatureruimte niet hebben ingevuld. Verder hebben we minder kennisevents georganiseerd door de corona pandemie.
P02 Duurzaam, leefbaar en bereikbaar
Er is € 4,2 miljoen minder uitgegeven voor stedelijke vernieuwing. Dit komt doordat projecten zijn vertraagd. Daardoor wordt er op het programma financiën ook minder geld uit de reserve gehaald. Per saldo valt dit tegen elkaar weg (neutraal).
Er is een voordeel van € 1,1 miljoen op de afvalinzameling. Dit komt vooral doordat de verwerker van plastic afval een nabetaling heeft gedaan over de jaren 2017 t/m 2019. De tarieven voor de grondstoffen zijn hoger en er is minder plastic afgekeurd. Daar staat tegenover dat we ook € 1,1 miljoen aan extra afvalkosten hebben door corona, maar dat was al in de begroting verwerkt.
In 2020 hebben we ook nog € 0,6 miljoen minder inkomsten uit parkeergeld. In de begroting hielden we al rekening met een tekort van € 2,2 miljoen als gevolg van corona. In totaal hebben we door corona dus € 2,8 miljoen minder parkeerinkomsten.
Tot slot hebben we een nadeel van € 0,3 miljoen op parkeerboetes. Het saldo aan openstaande parkeerboetes is de afgelopen jaren opgelopen tot circa € 1,0 miljoen. We verwachten de vorderingen uit oude jaren niet allemaal te kunnen innen.
Er zijn ook voor € 0,2 miljoen aan overige afwijkingen.
P03 Ruimte en wonen
We hebben een voordeel van € 1,8 miljoen op het Alnovum. De verkoop van het kantoorgebouw is niet doorgegaan. De afgelopen jaren is het gebouw meer waard geworden. De waardestijging verwerken we nu in de boekhouding. Dat betekent een meevaller van € 2 miljoen. Wel moet er nog noodzakelijk onderhoud uitgevoerd worden in 2021. Hiervoor doen we een voorstel voor resultaatbestemming van € 245.000.
Ook hebben we een voordeel van € 3 miljoen op de risico's van IbbA leningen. In het verleden hebben we via vennootschappen leningen aan starters gegeven om een IbbA woning te kunnen kopen. We staan samen met de woningbouwcorporaties garant voor de uitstaande leningen. Voor ons deel van het risico hebben wij geld overgemaakt naar de vennootschappen die de leningen beheren. Destijds was de huizenmarkt erg onzeker. Daarom hebben wij een voorziening getroffen voor het geval het uitstaande geld niet meer terugbetaald kan worden. Inmiddels is de waarde van woningen 50% tot 70% toegenomen. Het risico is daarmee komen te vervallen en de voorziening dus niet meer nodig.
Verder is er op de omgevingsvergunningen een voordeel van € 1 miljoen. In 2020 zijn een aantal bouwprojecten sneller afgerond dan gedacht. Daardoor ontvingen we dit jaar meer leges.
Verder zijn er € 0,8 miljoen aan diverse kleinere voordelen.
P04 Zorg en welzijn
Op de jeugdhulp zonder verblijf is een nadeel van € 2,3 miljoen. De kosten zijn in 2020 met 18% gestegen ten opzichte van 2019. Onze jongeren krijgen steeds duurdere behandelingen. Dit komt onder andere doordat de problematiek steeds groter wordt. Waarschijnlijk komt dit voor een deel ook door de corona pandemie.
Op de jeugdhulp met verblijf is ook een tekort van € 2,8 miljoen. Voor de jeugdhulp met verblijf hebben we een meerjarig contract met onze zorgaanbieders. Elk jaar moeten we de zorgaanbieders een vast bedrag betalen. Maar de zorgaanbieders maken veel meer kosten voor:
- jeugdhulp voor kinderen bij zorgaanbieders waarmee de gemeente geen contract heeft;
- groei van het aantal klanten in 2017 en 2018;
- specialistische jeugdhulp;
- pleegzorg voor jeugdigen onder de 18 jaar.
- kosten voor meerzorg
De zorgaanbieders hebben de gemeenten gevraagd om extra geld. Hierover zijn nu afspraken gemaakt.
Op de Wmo komen we € 2 miljoen tekort. Dit komt doordat:
- door corona zijn de kosten van ondersteuningsarrangementen € 0,6 miljoen hoger.
- er € 0,5 miljoen minder eigen bijdragen zijn ontvangen. Door de coronamaatregelen was het lang onduidelijk of de eigen bijdragen doorbetaald moesten worden. Dit is wel het geval. De eigen bijdragen ontvangen we volgend jaar.
- de kosten van de gehandicaptenvoorziening € 0,4 miljoen hoger zijn door een duurder contract en het in één keer plaatsen van deuropeners in een aantal appartementencomplexen.
- de kosten van de persoonsgebonden budgetten € 0,2 miljoen hoger zijn.
Het resterende verschil komt door diverse kleine afwijkingen, zoals vertraagde activiteiten en minder uitgaven voor welzijn. Per saldo een voordeel van € 0,8 miljoen.
P05 Werk en inkomensondersteuning en inclusiviteit
Op de bijstand is er een voordeel van € 2 miljoen. Dit komt doordat de toename van het aantal bijstandsklanten door corona lager is dan gedacht. Verder hebben zelfstandigen een kleiner beroep gedaan op bijstand. Waarschijnlijk komt dat door de steun die het Rijk heeft gegeven aan zelfstandigen. Hier staat een nadeel tegenover doordat we minder onderzoek hebben kunnen doen naar onterechte bijstandsuitkeringen. Dit komt door de coronamaatregelen.
Verder is er een voordeel op re-integratie van € 1,5 miljoen. Dit komt doordat we € 1 miljoen extra btw hebben kunnen terugvragen van de belastingdienst over de afgelopen jaren. Ook hebben we minder personeel ingezet.
Op minimabeleid is er een voordeel van € 0,7 miljoen. Dit komt vooral doordat er minder beroep is gedaan op de schuldhulpverlening. Het Rijk had hier juist extra geld voor beschikbaar gesteld in verband met de corona pandemie. We verwachten de komende jaren wel extra uitgaven voor schuldhulpverlening.
P06 Onderwijs, sport en cultuur
Er is een voordeel van € 0,9 miljoen op onderwijshuisvesting. De sloop van enkele tijdelijke schoolgebouwen is uitgesteld. Ook was er dit jaar weinig glas- en vandalismeschade. Verder zijn voordelen ontstaan door latere oplevering van nieuwe scholen.
En er is een voordeel van € 0,9 miljoen op sportgebouwen en sportvelden. Dit komt vooral doordat we de aanleg en vervanging van sportvelden konden uitstellen. De werkelijke levensduur blijkt langer te zijn dan we hadden gedacht. Ook zijn de gebruikskosten van een aantal sportaccommodaties lager door de tijdelijke sluiting als gevolg van corona.
P07 Veiligheid
Het nadeel op veiligheid heeft te deels te maken met de corona pandemie. We hebben extra ingezet om de (voorzitter van de) Veiligheidsregio Flevoland te ondersteunen. Daarnaast waren er in het afgelopen jaar meer demonstraties, is er meer inzet gepleegd op jeugd.
P08 Bedrijfsvoering
Dit nadeel komt door meer personeelskosten bij het ruimtelijk domein en bij het sociaal domein. Dit komt onder andere door meer stadsgesprekken. Verder zijn er meer kosten door inhuur bij communicatie. Dit heeft onder andere te maken met extra inzet van het klant en contact centrum door de corona pandemie.
Ook staan tegenover de hogere apparaatskosten op dit programma lagere apparaatskosten op andere programma's. De totale bedrijfsvoering van de gemeente is nagenoeg neutraal. Dit is toegelicht in het overzicht van overhead en algemene dekkingsmiddelen.
P09 Financiën
Er is € 4,8 miljoen minder geld uitgegeven voor stedelijke vernieuwing en het Fonds verstedelijking Almere, zie hiervoor programma duurzaam, leefbaar en bereikbaar. Daardoor wordt er op het programma financiën ook minder geld uit de reserve gehaald. Per saldo valt dit tegen elkaar weg. Er is wel € 0,7 miljoen meer uit de saldireserve gehaald. In de saldireserve was een risicoreservering opgenomen voor de Jeugdhulp met Verblijf. Dit risico heeft zich voorgedaan, zie programma zorg & welzijn. Om die kosten te dekken is dit bedrag daarom uit de saldireserve gehaald. Ook dit valt per saldo tegen elkaar weg. In werkelijkheid is er dus op dit programma een voordeel van € 0,9 miljoen.
We hebben € 2,1 miljoen meer ontvangen uit het gemeentefonds voor corona dan begroot. Hiervan is € 1,1 miljoen voor het betalen van extra kosten in 2020. Het gaat bijvoorbeeld om: extra zorgkosten, quarantainekosten en lagere Wmo bijdragen. Hier staan dus nadelen tegenover op andere programma's. Daardoor blijft er nog € 1 miljoen over. Dit is nodig voor re-integratie en de aanpak van jeugdwerkloosheid in 2021. Hiervoor doen we voorstellen tot resultaatbestemmingen. In deze inleiding is een apart hoofdstuk voor corona . Hier staat een totaaloverzicht van de middelen die we hebben gekregen corona en waar dit voor is ingezet.
We hebben € 0,3 miljoen voordeel op het reguliere gemeentefonds. Dit valt vrij in het jaarresultaat.
Op de rentekosten is er een nadeel van € 0,3 miljoen. Door de lage rentestand mogen we ook minder rentekosten aan het grondbedrijf toerekenen. Verder zijn er nog wat kleinere afwijkingen.