Ondanks corona hebben we in 2020 een 190 van de 200 vacatures succesvol ingevuld. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 hebben we minder vacatures uitgezet. De situatie was toen nog erg onzeker. Na de zomer hebben we weer meer vacatures uitgezet.
Verder hebben we in 2020 twee onderzoeken gedaan naar de tevredenheid van de medewerkers. De uitslag laat zien dat onze medewerkers over het algemeen positief zijn over hun werk. Ze voelen zich betrokken bij Almere, zijn tevreden over hun leidinggevende en over de gemeente Almere als werkgever. Er zijn ook aandachtspunten. Zo zijn medewerkers minder positief over de samenwerking. Zij vinden dat samenwerking niet altijd goed lukt. Ook vinden medewerkers de werkdruk hoog. Dit is iets wat we goed in de gaten blijven houden. We willen voorkomen dat medewerkers uitvallen en dat de kwaliteit van ons werk hier onder lijdt.
In 2020 hebben we verder gewerkt aan de doorontwikkeling van onze organisatie. Onze organisatievisie blijft hierbij nog steeds ons uitgangspunt. Dit betekent onder andere dat we meer in verbinding met de stad doen en we beter met elkaar samenwerken.
Door corona moesten we onze aanpak wel wijzen. Meerdere trainingen en andere acties konden niet doorgaan. Corona bood ook kansen. Zo is er op veel terreinen samengewerkt met de stad. Door corona moesten en moeten we veel samen optrekken. Ook hebben we in 2020 een start gemaakt met het slimmer en meer agile-werken aan opgaven. Deze manier van werken helpt ons om sneller resultaat te realiseren voor onze stad. Dit maakt onderdeel uit van de veranderagenda en gaan we in 2021 doorzetten.