Het is onze gewoonte dat wij uw raad met een raadsbrief informeren over de wijze waarop invulling is en wordt gegeven aan de aanvaarde moties en amendementen bij financiële producten.
In onderstaand overzicht, leest u welke amendementen en moties inmiddels zijn uitgevoerd. Daarnaast wordt een toelichting gegeven op moties die nog opvolging behoeven.
Programmabegroting 2021 (vastgesteld op 12 november 2020)
Amendement: (Interactieve) uiting grondwet (RG312/2020)
Met het amendement worden de middelen beschikbaar gesteld voor een uiting van Artikel 1 van de Grondwet op een gevel bij de entree van het stadhuis en een interactieve uiting van de Grondwet in de hal van het stadhuis.
Bij de Programmabegroting is geld beschikbaar gesteld voor een uiting van Artikel 1 van de Grondwet. Hierin zullen circa zes Almeerders vertellen wat de Grondwet voor hen betekent. Het moment van realisatie en onthulling is vanwege corona onzeker. We gaan er nu van uit dat de onthulling in september kan plaatsvinden.
Tussentijdse Evaluatie Economische Agenda (RG315/2020)
De motie vraagt om de tussentijdse evaluatie van de Economische Agenda voorafgaand aan de Perspectiefnota 2022 te bespreken.
Wij hebben u inmiddels een agendavoorstel gestuurd. Aan de hand van dit agendavoorstel gaan we in op het verzoek van de raad. In de Tussenevaluatie Economische Agenda 2021 komt de stand van zaken over de uitvoering van de Economische Agenda themagewijs en de impact van corona aan de orde. In dit agendavoorstel gaan we tevens in op de gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen voor de ambities uit de Economische Agenda. Hiermee geven we uitvoering aan de motie.
Inventarisatie noodzakelijke ondersteuning dierenartskosten minima (RG316/2020)
De motie vraagt om te onderzoeken bij hoeveel minima behoefte is aan ondersteuning voor de noodzakelijke dierenartskosten. Daarnaast vraagt de motie in kaart te brengen hoe andere gemeenten minima ondersteunen en te kijken welke werkwijze het beste bij Almere aansluit. Er wordt verder gevraagd de raad over de uitkomsten van deze inventarisatie in het begin van het nieuwe jaar te infomeren.
We willen dit onderzoek gaan uitvoeren, maar hebben nu te maken met de gevolgen van corona. Dit slokt veel tijd op. We zullen het in het tweede en derde kwartaal van 2021 oppakken. We kunnen u daarom niet al in het begin van het nieuwe jaar informeren over de uitkomsten van de inventarisatie.
Perspectiefnota 2021 (vastgesteld op 25 juni 2020)
Inhuur externe medewerkers bij gemeente Almere (RG122/2020)
De motie verzoekt om vanaf 2021 minimaal 1,5% per jaar te besparen op de kosten van inhuur, zodat de besparing in 2024 uiteindelijk 6% bedraag, de raad uiterlijk 01 juni 2021 te informeren over de voortgang, en zich maximaal inspant om aan de norm van 10% te voldoen.
Op 17 november 2020 hebben wij u met een raadsbrief geïnformeerd over hoe wij uitvoering geven aan deze motie. In de raadbrief worden concrete maatregelen beschreven, waarmee wij de voor 2021 en 2022 beoogde inhuurreductie kunnen realiseren door een deel van de inhuur te vervangen door vaste medewerkers. Jaarlijks gaan wij u in de jaarrekening informeren over de uitvoering van de motie. Op basis van de jaarrekening 2022 gaan wij evalueren wat de effecten zijn van de in 2021 en 2022 genomen maatregelen. Op basis van deze evaluatie willen wij op dat moment met u in gesprek over de vraag welke andere maatregelen u als raad in uitvoering wil nemen om de inhuur verder terug te brengen.
Zero Based Budgetting (RG127/2020)
De motie verzoekt om bij begrotingsbespreking 2021 een overzicht van begrotingsposten te presenteren waarbij zero based budgeting kan worden toegepast. Daarnaast een pilot project ‘Zero based budgeting’ voor een fors overschreden begrotingspost uit te voeren, bijvoorbeeld binnen het sociaal domein. En daarnaast om reserves en begrotingsposten waar geen activiteiten op zijn uitgevoerd op basis van zero based budgeting te motiveren.
Wij hebben bij de Programmabegroting 2021 via een aparte totaalbegroting inzicht gegeven in alle uitgaven en inkomsten van de gemeente. Verder hebben we ook aangegeven dat de begrotingsbespreking 2021 te vroeg kwam voor een pilot project, maar dat we als onderdeel van het onderzoek frisse blik op de begroting wel de reserves en begrotingsposten doorgenomen hebben. Hiermee hebben we uitvoering gegeven aan de motie.
Programmabegroting 2020 (vastgesteld op 14 november 2019)
Afvalstoffenheffing (RG301/2019)
De motie roept ons op om naar de organisatie van onze stadsreiniging te kijken. Ons wordt gevraagd te kijken of wij het ophalen van het afval goedkoper zouden kunnen uitbesteden. Ook wordt gevraagd om knoppen waarmee de hoogte van het tarief beïnvloedt kan worden.
Met de raadsbrief Verkennend onderzoek IPR-Normag naar het functioneren en presteren van de Stadsreiniging van 9 november 2020 hebben we u geïnformeerd over het onderzoek naar het functioneren, presteren de bedrijfsvoering en andere organisatievormen van onze afvalinzameling. Het eerder toegestuurde raadsvoorstel voor een nieuw afvalinzamelsysteem bevatte al de door u gevraagde knoppen om het tarief te beïnvloeden. Hiermee is uitvoering gegeven aan de motie.
Welzijnskader 2020 (RG328/2019)
De motie roept op om eerst de bespreking van het Welzijnskader 2020 met de daaraan verbonden besluitvorming af te wachten, alvorens definitieve besluiten te nemen met betrekking tot de nu voorgenomen besparingen vanaf 2021 op welzijn.
Vanwege corona is er vertraging ontstaan in de bespreking van het Welzijnskader 2020. Met het agendavoorstel ‘Voortgang herziening welzijnsbeleid’ van 24 september 2020 bent u geïnformeerd over de oorzaken van de vertraging van de bespreking van het Welzijnskader 2020 en het voorgestelde vervolgproces.
We hebben u inmiddels het raadsvoorstel Welzijnskader ‘WELzijn in Almere’ toegestuurd. In het welzijnskader ‘WELzijn in Almere’ beschrijven wij onze visie op het welzijnswerk voor de langere
termijn. Hiermee geven wij invulling aan de motie.